View unanswered posts | View active topics It is currently Thu Jul 24, 2014 1:15 am

This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
 Niet synchroon beeld en geluid 
Author Message

Goedemiddag,

Ik heb op dit forum gelezen over de problematiek rond het het niet synchroon lopen van het beeld en geluid bij de combinatie POHD via HDMI aansluiten op LCD/LED tv en het geluid vanaf de POHD rechtstreeks op de versterker. Ik zelf loop met mijn huidige opstelling ook tegen dit probleem aan.

Mijn vraag is of dit probleem kan worden ondervangen indien de versterker beschikt over HDMI in/out.
Dus POHD alleen via HDMI naar de versterker en vanaf de verstereker via HDMI out naar de tv.
Loopt in dit geval het geluid en beeld altijd automatisch synchroon ?

Versterker (nog aan te schaffen) betreft Pioneer VSX-520 en tv betreft een Samsung UE40C6000 LED-TV 40".

Met vriendelijke groet,

Milco de Kruijter

Wed Dec 08, 2010 12:34 pm
Profile

Kijk voordat je overgaat tot aanschaf van een receiver,
of deze de functie LIPSYNC heeft.
Als je alles gaat aansluiten via HDMI kun je bovenstaande vergeten.

Zelf heb ik geen problemen met video/audio sync problemen met mijn Ryan!HD.
Alles aangesloten via HDMI.

Netwerk [Cat5e] 7.41 MB/S

Wed Dec 08, 2010 12:48 pm
Profile

Zover ik nu kan beoordelen zou dit niet uit mogen maken.
Het geluid zal altijd nog apart worden verwerkt t.o.v. het beeld.

Het probleem van het niet synchroon lopen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt doordat er een te hoge bitrate wordt gebruikt t.o.v. wat ondersteunt word. Hierdoor kost de berekening van het beeld of geluid te veel tijd waardoor je dus een tijdsverschil krijgt.

Er zijn natuurlijk ook gevallen bekent waar het aan het apparaat ligt wat dan eventueel opgelost kan worden door een firmware update.

Ik denk dat je met specifiekere gevallen moet komen met de daarbij benodigde informatie (video/audio specificaties) om tot een beter antwoord te kunnen komen ;)

Wed Dec 08, 2010 12:52 pm
Profile

Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar is het niet zo dat indien je het beeld en geluid via de versterker laat lopen, er wordt gecontroleerd of het beeld en het geluid synchroon lopen. Indien dit niet het geval is zal dit automatisch worden gecorrigeerd. Of is het zo dat er bij alleen verbindingen via HDMI sowieso geen vertraging is ?

René, jij geeft in elk geval aan dat er geen problemen zijn met alleen de verbindingen via HDMI.

Wed Dec 08, 2010 2:55 pm
Profile

milcodek wrote:
Mijn technische kennis is vrij beperkt, maar is het niet zo dat indien je het beeld en geluid via de versterker laat lopen, er wordt gecontroleerd of het beeld en het geluid synchroon lopen. Indien dit niet het geval is zal dit automatisch worden gecorrigeerd. Of is het zo dat er bij alleen verbindingen via HDMI sowieso geen vertraging is ?

René, jij geeft in elk geval aan dat er geen problemen zijn met alleen de verbindingen via HDMI.

Dat is juist.
Sync problemen ontstaan meestal door dat er twee kabels gebruikt worden.
Éen vanaf het afspeel apparaat naar de tv voor het beeld.
Éen vanaf het afspeel apparaat naar de receiver voor de audio.
Het sync probleem dat dan ontstaat, kun je dan recht trekken met de lipsync functie van de receiver.
Het kan voorkomen dat een bestand niet lipsync is, dan kun je dit recht trekken met de lipsync functie van je tv.
[indien aanwezig]

Bij HDMI is het lipsync omdat audio en video gelijktijdig over één kabel gaat.
Het kan voorkomen dat een bestand niet lipsync is, dan kun je dit recht trekken met de lipsync functie van je receiver.

Thu Dec 09, 2010 9:09 am
Profile

Dat is duidelijk. Bedankt voor de toelichting.

Thu Dec 09, 2010 9:36 am
Profile

ben het met René01 eens ;)

soms wil het ook wel eens uit sync gaan wanneer zowel de vertserker het beeld upscaled,
en de tv ook dan zou het geluid eerder te horen zijn,
echter geloof niet dat dit met HDMI ook het geval was of is,
daar zowel de versterker alsook de tv dan hier rekening houden in zo`n situatie,

het probleem is zoals René01 al zei in de meeste gevallen met het gebruik,
van een afzonderlijke kabel voor beeld en geluid.

wel kun je eens proberen of de tv 100Hz of 200Hz is,
en of de film in sync is als je die optie tijdelijk uitzet op je tv, (alleen om te testen),
wanneer dit helpt probeer dan in de tv de lipsync aan te zetten.

;)

"PV73800 v9.5.5.r7317"
"PV76120 v8.5.4.r7317_(European)"

Via HDMI to Onkyo TX-SR508 via HDMI to the tv
All connected by cat6 trough two linksys WRT320N`s to internet. pc WIN7 en laptop Win7
Image

Thu Dec 09, 2010 9:42 am
Profile WWW

Ik merk ook problemen met het synchroon lopen van het geluid.
Nu weet ik niet of dit ook met het probleem te maken heeft van de firmware(passtrough, lpdm dual channel enz.) of dat het in de aansluitingen(opstelling) zit.

Mijn opstelling is de volgende:
Playon HD, via HDMI naar de TV(sony KDL-46EX711).
Playon HD, optische kabel naar reciever(NADT-753).
TV, optische kabel naar reciever, om het geluid van de tv via de reciever af te kunnen spelen.

Nu heb ik geprobeerd om de optische kabel van de Playon HD naar de reciever te laten vervallen, en zo het geluid vanaf de Playon HD via HDMI naar de tv, en dan via de optische kabel uit de tv naar de reciever te laten gaan, maar dan neemt de reciever het geluid niet over(dolby, DTS enzo).
Dat doet de reciever wel met mijn oorspronkelijke opstelling, alleen merk ik dan dat het geluid niet synchroon loopt met het beeld, wat dus een bekend probleem is.
Alleen kan ik op mijn reciever niks vinden over lipsync of iets dergelijks.

Wie heeft er tips voor me, of is dit niet 123 op te lossen?
bedankt voor alle tips en aanwijzingen.

Optical to NAD Reciever (T-753)
Home made NAS server with Freenas
Image

Sat Dec 11, 2010 8:14 pm
Profile ICQ

Als er in de Nad geen lipsync instelling aanwezig is, dan is het niet op te lossen.

Sun Dec 12, 2010 8:56 am
Profile

Dan zou ik toch eerder verwachten dat je dit soort problemen met de Playon HD zou moeten kunnen instellen?
Kan me niet voorstellen dat iedere versterker/reciever een optie heeft om de vertraging bij te kunnen stellen.
Je zou dit bij de bron, in dit geval de playon hd in moeten kunnen stellen is mijn mening.
Want hoe kan je ander genieten van goed DTS of dolby surround geluid bij een film.

Optical to NAD Reciever (T-753)
Home made NAS server with Freenas
Image

Sun Dec 12, 2010 11:24 am
Profile ICQ
This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.   [ 37 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next